ساخت تانکر ذخیره آب چگونه است؟

مخزن­های آبی به عنوان یکی از مطمئن­ترین روش­ها برای نگهداری و ذخیره آب شناخته می­شوند که استفاده از آنها حتی از گذشته­های دور نیز مورد توجه مردم بوده است. البته امروزه میان مخازن ابتدایی آب و مخزن­های جدید تفاوت­های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال برخی از این تفاوت‌ها شامل حجم و میزان نگهداری آب، مواد اولیه به کار رفته در ساخت مخازن و هم­چنین مدت زمان سالم ماندن آب در مخزن است. امروزه انواع مختلفی از تانکر ذخیره آب وجود دارد که هر یک در شرایط گوناگون و با توجه به نیاز کاربران ساخته شده و مورد استفاده قرار می­گیرند. با آشنایی با ساخت تانکر ذخیره آب و انواع آن می­توانید تصمیم بهتری در خرید داشته باشید.

انواع مخازن آبی و نحوه ساخت آنها

مخازن آب در گذشته از مواد اولیه­ای نظیر چوب یا سنگ ساخته می­شدند. بدیهی است که این تانکرهای آبی چوبی یا سنگی، توان لازم برای نگهداری مقدار زیادی از آب در مدت طولانی را نداشتند و به سادگی تخریب می­شدند. اما امروزه انواع متنوعی از مخزن­های آبی وجود دارند که به عنوان مثال می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخزن آبی کامپوزیتی
  • مخزن آبی فلزی
  • مخزن آبی بتنی
  • مخزن آبی پلی­اتیلن

خوب است توجه داشته باشید که تمامی این مخزن­ها، توان بالایی در نگهداری آب به مدت طولانی دارند، اما هر یک از آنها با توجه به شرایط و نیاز خاصی مورد استفاده قرار می­گیرند؛ همچنین نحوه ساخت و مواد اولیه مورد استفاده در تمامی آنها با دیگران تفاوت زیادی دارد که این موضوع برای ایجاد کاربری و خاصیت جدید در مخازن آبی است. در ادامه، نحوه ساخت مهم­ترین انواع مخازن آبی را مورد بررسی قرار می­دهیم.

روش ساخت تانکر آبی کامپوزیتی

باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از تانکرهای آبی کامپوزیتی وجود دارند که به عنوان مثال می­توان به مخازن FRP، SMC و فایبرگلاس GRP نام برد. بهترین انتخاب برای مخازن کامپوزیتی، جنس SMC به حساب می‌آید که نسبت به سایر تانکرهای آبی مشابه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است؛ اما باید توجه کنید که هزینه خرید، نگهداری و تعمیر آن نیز بیشتر از سایرین می­شود. تمامی مخازن کامپوزیتی به روش­های مشابهی ساخته می­شوند که شامل مراحل زیر است:

  • ساخت و آماده­سازی مواد اولیه
  • آماده­سازی قالب
  • ریختن مواد اولیه در قالب مورد نظر
  • سرد شدن مواد اولیه و گرفتن شکل قالب
  • خروج از قالب و کنترل کیفیت محصول نهایی

تنها تفاوتی که وجود دارد؛ مواد اولیه گوناگونی است که ممکن است برای ساخت تانکرهای آبی کامپوزیتی به کار برود و خروجی نهایی را متنوع کند. انواع مختلف مخازن کامپوزیتی موجود نیز به علت استفاده از مواد اولیه متفاوت وجود دارند.

ساخت مخزن آب از جنس فلزی

مخازن فلزی نیز مانند تانکرهای آبی کامپوزیتی، انواع مختلفی دارند و این موضوع به علت تفاوت در انتخاب مواد اولیه به وجود می­آید. مخازن استیل و گالوانیزه در دسته تانکرهای آبی فلزی قرار می­گیرند که هر دو آنها به علت مقاومت بالا و توان ظرفیتی زیاد شناخته می­شوند. باید توجه داشته باشید که برای ساخت هر یک از انواع این تانکرهای آبی، مواد اولیه به صورت ذوب ­شده در قالب­های مخصوص ریخته می­شوند تا به خوبی شکل آن را به خود بگیرند؛ در مرحله بعدی و پس از سرد شدن مواد در قالب، مخزن از قالب خارج می­شود و سپس با استفاده از روش­های گوناگون، کیفیت آن مورد بررسی قرار می­گیرد.

ساخت تانکر آب بتنی

این نوع از تانکر آبی که دارا وزن زیاد، اما استحکام و دوام بسیار است؛ از بتن ضد آب تهیه می­شود تا بتوانید به خوبی از مقدار زیادی آب تا مدت زمان طولانی نگهداری کند. به عنوان برخی از مواد اولیه به کار رفته در ساخت مخزن آب بتنی، می­توان به سیمان و آب و تعدادی دیگر از مواد افزودنی اشاره کرد؛ همچنین برای بالا بردن استحکام این محصول، آرماتور و میلگرد نیز در ساخت آن مورد استفاده قرار می­گیرند. این مواد اولیه در قالب­های مخصوص ریخته می­شوند تا مشتریان بتوانند در نهایت تانکر آب بتنی با کیفیت بالایی داشته باشند.

ساخت مخزن آب پلی­اتیلن

برای ساخت تانکر آبی پلی­اتیلن از روش­های زیادی می­توان استفاده کرد که قالب­گیری چرخشی یا روتومولدینگ به عنوان یکی از بهترین و به­روزترین روش­ها محسوب می­شود. خوب است بدانید که سایر انواع مخازن آبی را نمی­توان به صورت یکپارچه تولید کرد؛ در ساخت این محصولات، ابتدا باید هر دیواره را به صورت جداگانه ساخت و سپس آنها را با یکدیگر جوش داد، اما در روش قالب­گیری چرخشی، می­توانیم مخزن پلی­اتیلن را به صورت یکپارچه تولید کنیم.

نحوه ساخت این نوع مخزن بدین شکل است که ابتدا گرانول­های پلی­اتلین به درون قالب ریخته می‌شود و سپس به آن حرارت داده ‌شده تا این ماده نرم شود و شکل قالب را به خود بگیرد. پس از سفت شدن مخزن در قالب، می­توان آن را خارج کرد. خوب است توجه داشته باشید که با توجه به کیفیت بالا ماده اولیه و همچنین استفاده از روش قالب­گیری چرخشی، در نهایت ما مخزن آبی با دوام و مقاومی خواهیم داشت. برخی دیگر از روش­های ساخت مخزن آبی پلی­اتیلن، عبارتند از قالب­گیری بادی، حرارتی و تزریقی.

سخن پایانی

اینکه ساخت تانکر ذخیره آب چگونه است؟ باید گفت که امروزه انواع گوناگونی از مخازن آبی وجود داشته که هر یک از آنها با استفاده از مواد اولیه متفاوتی ساخته شده­اند و به همین علت، کاربرد و ویژگی­های متنوعی دارند؛ البته باید توجه داشته باشید که تمامی مخازن آبی که امروزه مورد استفاده قرار می­گیرند؛ ویژگی­های ابتدایی و مهم نظیر استحکام و توان بالا نگهداری آب را دارند، اما این موضوع ممکن است با توجه به مواد اولیه آنها، متفاوت باشد. شما می­توانید با توجه به شرایط و نیاز خود، انواع گوناگونی از تانکرهای آبی را بررسی کنید و سپس برای خرید بهترین آنها متناسب با وضعیت خود تصمیم بگیرید. همچنین باید توجه داشته باشید که فضا موجود را برای مخازن آبی فراهم کنید تا در آینده با مشکل خاصی روبه­ رو نشوید.