منبع کویلی و نحوه عملکرد آن

با توجه به بحران کم‌آبی در سراسر جهان، از جمله در کشور عزیزمان ایران، بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی آب اهمیت زیادی دارد. راهکارهایی مانند استفاده بهینه از منابع آب و انجام ذخیره‌سازی آب باید به صورت جامع مدنظر قرار گیرند. از این رو، در حال حاضر برای تامین و ذخیره‌ی آب سرد و گرم در ساختمان‌ها، تجهیزات مدرنی به کار گرفته می‌شود. استفاده از منبع آب گرم کویلی می‌تواند بهترین گزینه برای تأمین آب گرم مصرفی در ساختمان‌ها باشد. در طراحی و ساخت منبع کویلی با توجه به محل نصب آن و ویژگی های مورد نیازش، منبع کویل دار را در انواع مختلفی تولید می کنند که از مهم ترین آنها می توان به منبع کوئلی ایستاده و افقی اشاره نمود.در این مقاله به موضوع منبع کویلی یا منبع کویل دار پرداخته شده است، لطفا در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد، کاربرد و مزایای این تجهیز بیشتر آشنا شویم.

منبع کویلی چیست؟

منبع کوئلی به مجموعه ای از بدنه استوانه ای و چند لوله مسی (کویل) گفته میشود که آب داغ و بخار خروجی از دیگ بویلر وارد کویل ها شده و آب سرد ورودی به مخزن استوانه ای را گرم می کند. منبع کوئلی در واقع نسل جدیدی از منبع دوجداره می باشد که هر دو برای تامین آب گرم ساختمان ها و محیط های صنعتی کاربرد دارد. البته در ساختار این دو منبع تفاوت هایی به چشم میخورد، به عبارت دیگر، اصلی ترین تفاوت منبع دوجداره با منبع کویلی (Coiled tank) در وجود دو مخزن استوانه ای تو در تو در نوع دوجداره می باشد. این درحالیست که برای منابع کویل دار تنها از یک بدنه استوانه ای استفاده شده و تبادل دما با کویل ها انجام میشود.
جنس بدنه منابع کویلی از ورق گالوانیزه گرم فولادی به ضخامت 5 میلیمتر تا 12 میلیمتر (بر حسب ظرفیت و فشار کار منبع آبگرم) متغیر است و جنس کویل درون آن نیز از لوله های مسی با ضخامت 0.7 تا 0.9 میلی‌متر است.
ظرفیت رایج منابع کویلی آبگرم از 400 تا 8000 لیتر بر اساس نیاز آبگرم ساختمان و محاسبات مهندسین تاسیسات می‌باشد.

منابع کویلی آبگرم

نحوه عملکرد منبع کویلی آبگرم:

نحوه عملکرد منبع کویلی آبگرم به این صورت است که، درون کویل تعبیه شده در منبع کویلی، آب گرم یا بخار دیگ حرارت مرکزی ساختمان جریان می‌یابد. انرژی حرارتی از طریق جداره کویل مسی به آب درون منبع منتقل شده و باعث تولید آبگرم بهداشتی می‌شود. (بدون کوچکترین اخطلاط بین آبگرم جاری در سیستم گرمایشی دیگ و موتورخانه مرکزی ساختمان با آب گرم بهداشتی)
لازم به ذکر است، در منبع کویلی افقی چنانچه پایین ترین قسمت کویل، بالاتر از سطح کلکتور دیگ آبگرم موتورخانه باشد، تامین آبگرم مصرفی با منبع کویلدار افقی بدون استفاده از پمپ سیرکولاتور آبگرم نیز قابل انجام است.

کاربرد منبع کویلی

منابع آبگرم کویل دار مانند انواع منابع دیگر در مدل های عمودی و افقی و بر اساس محاسبه و سفارش کارشناس پروژه جهت نصب در موتورخانه ی هتل ها، بیمارستان ها، مجتمع های مسکونی و اداری، کارخانجات، استخرها و … ساخته و ارائه می شوند. منبع کویلی در صنعت نیز کاربرد دارد، با این تفاوت که منابع کویل دار صنعتی در ابعاد بزرگتر ساخته می شوند و ساختار متفاتی دارند. صنایع فولادسازی، نفت، گاز و… بیشترین مصرف کنندگان این تجهیزات هستند.

نحوه محاسبه حجم و ظرفیت منبع کویلی

محاسبه حجم منبع کویلی آب گرم مورد نیاز، ضخامت و نوع ورق بدنه و عدسی ها، بررسی ابعادی منبع کویلی از نظر امکان ورود و نصب در موتورخانه ساختمان و همچنین تعیین نوع کویل و سطح تبادل حرارتی کویل مورد نیاز باید توسط کارشناسان فنی و به دقت انجام گیرد.

مزایای منبع کویلی

کاربرد گسترده این گروه از منابع حرارتی نسبت به منبع دوجداره در مزایای زیادی آن می باشد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • سرعت و راندمان بالای گرم کردن آب بدلیل وجود کویل حرارتی
  • تعمیر آسان منبع بخاطر داشتن تنها یک منبع و جداسازی راحت آن بعد از ترکیدگی و خرابی
  • افت حرارتی کم به علت استفاده از لوله های مسی متعدد
  • قطع نشدن فرآیند تولید آب گرم با خرابی یکی از کویل ها
  • قابلیت سفارش در ظرفیت های بالا و لیتر مختلف
  • قابلیت نصب و تعویض بدون استفاده ازابزارآلات خاص
  • شستشوی آسان منبع

قیمت منبع کویل دار

قیمت منبع کویل دار بر اساس چند فاکتور مهم تعیین می شود که مهم ترین آنها شامل ظرفیت مخزن، نوع و تعداد کویل ها (یو شکل یا حلزونی)، جنس بدنه و کیفیت به کار رفته در تمام مراحل ساخت منبع می باشد. برای استعلام قیمت منبع کویلی می توانید با گروه صنعتی سیمین مبدل تماس بگیرید

سخن پایانی

در سایت سیمین مبدل، اطلاعات فنی ده ها مدل از انواع منبع آب گرم کویل دار ایستاده و افقی از برندهای معتبر با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است. برای انتخاب و خرید مناسب ترین منبع کویلی آبگرم مورد نیاز ساختمان خود لطفاً در ساعات اداری با کارشناسان بخش تجهیزات گرمایشی و موتورخانه در مجموعه تخصصی سیمین مبدل تماس بگیرید.