منبع دوجداره چیست ؟ مشخصات فنی و طرز کار آن چطور است؟

منبع دوجداره چیست؟ مشخصات فنی و طرز کار آن چگونه است؟ منبع دوجداره نوعی آبگرمکن‌ غیرمستقیم است. این تجهیزات عمدتا در موتورخانه‌های گرمایشی و برای گرم کردن آب ذخیره شده در منبع مورد استفاده قرار می‌گیرند. آبگرم کن دوجداره در انواع ظرفیت‌ها موجود بوده و می‌توان از آن برای انواع مصارف اداری، مسکونی و تجاری بهره‌جویی کرد. این دسته از محصولات گرمایشی به صورت افقی (خوابیده) و با جنس استیل و گالوانیزه تولید و عرضه می‌شوند.

آشنایی با انواع منبع دوجداره آبگرم

منبع دو جداره برای تولید آب گرم مورد نیاز برای موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این تجهیزات تأمین آب گرم مصرفی داخل ساختمان است. منبع‌های دو جداره دارای انواع مختلفی بوده و در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. این تجهیزات را می‌توان در انواع ظرفیت‌های 200 لیتری، 300 لیتری، 400 لیتری، 500 لیتری، 600 لیتری، 800 لیتری، 1000 لیتری و 2000 لیتری تهیه کرد. توجه داشته باشید که ظرفیت این مخزن‌ها می‌بایست متناسب با ظرفیت حرارتی دیگ و مقدار مصرف آب گرم برای هر واحد انتخاب شود؛ در غیر این صورت، راندمان لازم از منبع دوجداره دریافت نخواهد شد.

نحوه عملکرد مخزن دوجداره به چه صورت است؟

به طور کلی، منبع دو جداره از 2 عدسی محدب و 2 منبع استوانه‌ای تشکیل شده است. این محصول با دنبال کردن مراحل زیر، موجبات گرم شدن آب مصرفی محل مورد نظر را فراهم می‌آورد:

  1. ابتدا آب سرد وارد منبع اول شده و آب گرم تولید شده توسط شوفاژ وارد جداره دوم می‌شود.
  2. به دنبال انتقال حرارتی که میان این 2 جداره صورت می‌گیرد، آب منبع اول گرما را جذب کرده و این آب برای مصرف منتقل می‌شود.
  3. به منظور حفظ گرمای آب منبع دوم نیز، آب منبع دوم به شوفاژ بازگشته و مجددا گرمای مورد نیاز را دریافت می‌کند.

مهم ترین مزایای منبع دوجداره

مزایای منبع دوجداره چیست ؟ نخستین مزیت منبع دوجداره آب گرم، قابلیت استفاده آن برای انواع مصارف خانگی، اداری و تجاری است. از دیگر مزایای منبع 2 جداره می‌توان به قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه، نصب آسان، عدم نیاز به پمپ سیرکولاتور، عدم افت فشار و بازدهی 98 درصد در تولید آب گرم اشاره داشت. سایر مزایای این محصولات به شرح زیر هستند:

کمک به حفظ دمای آب

جداره موجود میان 2 استوانه، موجبات حفظ دمای آب گرم درون استوانه داخلی را فراهم می‌آورد.

صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و انرژی

با حفظ دمای آب درون استوانه داخلی، میزان استفاده از منبع حرارتی برای گرم کردن آب کاهش می‌یابد. همچنین با کمک این سیستم، احتمال اتلاف آب مصرفی نیز به حداقل می‌رسد.

ایمنی بیشتر

جداره تعبیه شده میان 2 استوانه، همانند یک عایق حرارتی عمل کرده و از سوختن یا آسیب دیدن اشیاء و افراد جلوگیری می‌کند.

تنوع در ظرفیت

این محصولات در ظرفیت‌های مختلف 200 لیتری، 300 لیتری، 400 لیتری تا 2000 لیتری تولید شده و می‌توانند در انواع موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

عوامل موثر بر تعیین حجم منبع دوجداره

میزان حجم منبع‌های دوجداره به نوع کاربری آن‌ها بستگی دارد. به طور مثال، مخزنی که برای یک آپارتمان مسکونی به کار می‌رود با مخازن مورداستفاده برای هتل‌ها و کارخانجات متفاوت خواهد بود. چنانچه این مخزن‌ها برای ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار گیرد، می‌بایست به مواردی نظیر تعداد ساکنین ساختمان، تعداد شیرهای مصرفی، نوع استفاده از آپارتمان و همچنین ضریب تقاضای مصرفی توجه داشت.

جنس و ضخامت منبع دوجداره

انواع استاندارد منابع دوجداره با استفاده از استیل یا فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند. ضخامت ورق‌ دیواره بیرونی منبع در حدود 2 تا 3 میلی‌متر بوده و ضخامت دیواره داخلی آن در حدود 4 تا 6 میلی‌متر است. از آنجایی که فشار بالایی در این منابع وجود ندارد، در ساخت آن‌ها از ورق‌های ضخیم استفاده نمی‌شود.

اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

در هنگام پرداختن به این مسئله که منبع دوجداره چیست؟ می‌بایست به اجزای تشکیل‌دهنده آن نیز اشاره داشت. تمامی مخزن‌های دوجداره آب گرم از یکسری قطعات و اجزای مشخص تشکیل شده‌اند. برای آن که مخزن دوجداره به صورت ایمن و بهینه کار کند، این قطعات می‌بایست به درستی عمل کنند. به طور مثال، شیر هواگیری یکی از مهم‌ترین اجزای این سیستم محسوب می‌شود. این قطعه هوای اضافی داخل لوله‌ها را گرفته و از خورده شدن لوله‌ها جلوگیری می‌کند. شیر اطمینان نیز نقش کنترل حرارت تعیین ‌شده را بر عهده دارد. سایر اجزای مهم مخزن دوجداره عبارتند از:

  • مسیر ورود آب گرم
  • مسیر رفت آب گرم مصرفی
  • مجرای تخلیه و پاک سازی
  • مسیر برگشت آب گرم
  • شیر فلکه

نکات فنی در رابطه با منبع دوجداره

در موتورخانه‌های بزرگ می‌توانید به جای استفاده از 1 منبع دوجداره با ظرفیت بالا، از 2 منبع دو جداره بهره‌جویی کنید. با چنین اقدامی می‌توانید در صورت خرابی یکی از منبع‌ها، با استفاده از منبع ثانویه آب گرم مورد نیاز محل را تامین کنید. همچنین برای صرفه جویی در مصرف انرژی این محصول، می‌بایست حتما عایق‌کاری صورت گیرد. عایق‌کاری می‌تواند میزان استهلاک این تجهیزات را نیز تا حد چشم‌گیری کاهش دهد. سایر نکات مهم نگهداری از این مخزن‌های دو جداره عبارتند از:

  • از نصب شیر یک طرفه اطمینان حاصل کنید.
  • نصب شیر اطمینان برای جلوگیری از انفجار و سایر سوانح ضروری است.
  • جهت رسوب‌زدایی و ارتقای بازدهی، از اسید شویی منبع استفاده کنید.
  • با استفاده از دستگاه سختی گیر آب، می‌توانید طول عمر این تجهیزات را افزایش دهید.

کلام آخر

منبع دوجداره برای تامین گرمای آب مصرفی انواع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. و با ظرفیت‌های 200 لیتری تا 2000 لیتری تولید و عرضه می‌شوند. بهترین منابع دو جداره موجود در بازار از جنس ورق‌های گالوانیزه ساخته شده و از ضخامت مطلوبی برخوردار هستند. این محصولات از استحکام بالایی برخوردار بوده و می‌توانند تا حد زیادی در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با منبع‌های دوجداره، با کارشناسان واحد فروش ما در ارتباط باشید.